Conform Data Reportal, la începutul anului 2022, erau 13.3 milioane de utilizatori de social media în România. Ce înseamnă asta pentru IMM-uri? Că aici sunt oamenii care pot cumpăra și recomanda produsele și serviciile tale și ai oportunitatea de a construi comunități în jurul brandurilor. Nu este suficient să urci o poză frumoasă și să zici: hei, uită-te la produsul meu. Sunt mii de alte branduri care fac asta, deci tu cum te diferențiezi?

Dezavantajul? Te lupți pentru vizibilitate cu companii mari care au resursele necesare pentru o prezență activă în social media (bugete și echipe mari), ceea ce înseamnă că trebuie să ai din start o strategie foarte bine pusă la punct. În primă fază, poți fi tentat să vrei să comunici pe toate platformele, însă poate nu are sens pentru businessul tău.

În rândurile care urmează, vom analiza top 5 platforme de social media din România și ne vom uita la particularitățile fiecăreia, astfel încât să decizi mai ușor care este cel mai potrivit canal pentru businessul tău.

Facebook

Are peste 12 milioane de useri activi în România, iar segmentul de public 55-64 de ani are cea mai rapidă creștere. Platforma îți oferă un customer journey complet, de la primul contact cu clientul până la închiderea procesului de vânzare - poți crea o pagină dedicată businessului tău, poți rula campanii de ads (Facebook are average CTR de 3.86%, cel mai mare dintre toate platformele, ceea ce îl face un canal eficient pentru ads - click-through rate înseamnă numărul de clikuri pe care le primește o postare împărțit la numărul de afișări), colecta insights despre publicurile țintă și seta un e-shop.

Înainte de a alege să comunici pe Facebook, întreabă-te:

1.       Care este publicul tău țintă? Cei mai activi utilizatori au vârste cuprinse între 18-44 de ani.

2.       Care sunt obiectivele tale de business? Îți dorești vizibilitate, să generezi leads/ trafic pe site sau să vinzi produse în Shop?

3.       Cât timp ești dispus să investești în crearea de conținut și întreținerea conversațiilor din comunitate? Conform Hootsuite, ideal este să publici conținut de 1-2 ori pe zi. Poți susține o asemenea frecvență încât să nu-ți plictisești comunitatea?

YouTube

Este considerat al doilea cel mai mare motor de căutare, acest edutainment channel, fie că vorbim despre clipuri educaționale de tipul tutorialelor sau daily vlogs (conținut entertaining).

Cum te ajută YouTube? Pentru a atrage trafic pe site-ul tău, pentru a-ți îmbunătăți performanța SEO sau pentru brand awareness.

Înainte de a alege să comunici pe YouTube, întreabă-te:

1.       Dacă ai resursele pentru a dezvolta content – crearea de clipuri pentru YouTube implică mai mult timp, este preferabil să ai o cameră de filmat decentă și editing skills

2.       Ce diferență va face canalul tău? Ce poți face în plus față de competitorii tăi?

3.       Poți urca clipuri cu regularitate? Este indicat să-ți alegi din start o frecvență pe care s-o comunici și s-o respecți, astfel încât comunitatea ta să revină pe canal.

TikTok

Este a treia cea mai folosită platformă de social media din România, cu peste 5 milioane de utilizatori, în principal Gen Z, utilizatori cu vârste cuprinse între 13-26 de ani, însă și alte categorii de vârste încep să fie din ce în ce mai active aici

Pe TikTok trebuie să creezi content nativ (utilizatorii caută conținut cât mai autentic și mai puțin editat), mai degrabă entertaining decât comercial. Alătură-te trendurilor din platformă, folosește trending sounds și dă o față umană brandului tău.

TikTok este platforma ideală în care să fii creativ fără să fie nevoie să investești un buget mare în crearea de conținut, iar contentul tău poate deveni viral, ceea ce contribuie la brand awareness.

 

Înainte de a alege să comunici pe TikTok, întreabă-te:

1.       Ai timp să creezi clipuri pentru TikTok? Conform Socialinsider, conturile de TikTok postează în medie 20 de videoclipuri pe lună.

2.       Grupul tău țintă folosește TikTok? Ține cont de faptul că pe TikTok core target se regăsește în categoria 18-24 de ani.

3.       Ai identificat o nișă sau o umbrelă creativă pentru conținutul tău?

Instagram

Este această platformă a esteticului, a divertismentului, a artei și a everything in between. Este locul în care găsești vizualuri eye-candy, content fun și idei care te inspiră.

Dacă businessul tău este din zona fashion, food, beauty sau travel, sunt șanse mari publicul țintă să se afle aici. Aplicația îți dă posibilitatea să achiziționezi produse pe care le vezi în posts, Reels sau stories, iar utilizatorii petrec în medie 11 ore pe lună în aplicație. Sună bine?

Înainte de a alege să comunici pe Instagram, întreabă-te:

1.       Brandul meu are o identitate vizuală puternică și appealing? Consumatorii mei ar fi atrași de conținutul pe care îl public pe pagină?

2.       Îmi pot lua un angajament de a posta de cel puțin 3 ori/ săptămână?

3.       Pot crea conținut video? Reel-urile au un engagement rate mai mare decât orice alt tip de conținut de pe Instagram – o rată de engagement de 1.95%.

LinkedIn

Este o platformă în creștere, cu peste 3 milioane de utilizatori în România, ideală pentru comunicarea B2B și employer branding. 60% dintre potențialii angajați caută un angajator pe LinkedIn înainte de a aplica.

Este platforma ideală pentru a te conecta cu alte businessuri și profesioniști și pentru a porni conversații relevante pentru industria în care activezi. Ține cont în strategia ta de comunicare pe LinkedIn că documentele native au cel mai bun engagement comparativ cu alt tip de conținut postat pe platformă (de 3x ori mai multe clickuri).

Înainte de a alege să comunici pe LinkedIn, întreabă-te:

1.       Care sunt obiectivele tale – vrei să folosești canalul pentru recrutare? Thought leadership în industrie sau în nișa ta? Vrei să arăți cultura companiei și inițiativele din echipă?

2.       CEO-ul companiei este pregătit să comunice pe platformă? 66% dintre profesioniști spun că ar fi mai dispuși să recomande o companie sau un brand dacă ar urmări CEO-ul în social media. Mai mult decât atât, așteptarea consumatorilor este ca directorii executivi să fie simbolul schimbării.

3.       Cum se poziționează brandul tău cu privire la aspectele socio-economice? Dar cu privire la employee wellbeing? LinkedIn este rețeaua în care de discută despre inițiativele ESG ale companiilor.

În încheiere, te încurajez să-ți aloci timpul necesar pentru a înțelege cum funcționează fiecare canal în parte și pentru a dezvolta strategia de social media potrivită fiecăruia. Oricât de mult ți-ar lua ochii o platformă ca TikTok, poate că locul brandului tău nu este acolo. Mai întâi ar trebui să clarifici care este publicul tău țintă și ce obiective de business ai.